Usuwanie DPF a uszkodzone czujniki pomiaru temperatury spalin

06 Wrz 2018, 15:03

Witam serdecznie Panowie,
Samochód Passeratti B6 2.0 TDI 140 KM. Mam uszkodzone dwa czujniki pomiaru temperatury spalin (za i przed DPF) ten za turbiną jest sprawny. Check engine się pali i oczywiście świeca żarowa również miga. Został usunięty DPF z wgraniem nowej mapy. Check engine dalej się pali i świeca żarowa również. Pan z zakładu mówi, że mimo wycięcia dpf-a i wgrania nowej mapy te czujniki muszą być wymienione. Panowie czy to nie jest tak, że po wgraniu nowego sterownika, komputer nie powinien odczytywać nic z czujników (traktować je jakby ich nie było)? Dziękuję
Pozdrawiam,
Adrian
sentus1
Obserwowany
 
Posty: 2

07 Wrz 2018, 11:36

sentus1 napisał(a):Mam uszkodzone dwa czujniki pomiaru temperatury spalin (za i przed DPF) ten za turbiną jest sprawny.
Te czujniki były uszkodzone przed usunięciem filtra DPF?
sentus1 napisał(a): Panowie czy to nie jest tak, że po wgraniu nowego sterownika, komputer nie powinien odczytywać nic z czujników (traktować je jakby ich nie było)?
Raczej nie bo np. czujnik ostatni czyli trzeci który jest za filtrem DPF służy też do regulacji dawki paliwa wtrysku uzupełniającego przy hamowaniu silnikiem więc to nie jest dokładnie tak że można wszystko usunąć i będzie ok.

Za co odpowiedzialne są poszczególne czujniki temperatury w układzie DPF, wyjaśniam poniżej:
1. Czujnik temperatury umieszczony przed turbosprężarką określa nam temperaturę która jest wymagana do uruchomienia procesu wypalania filtra DPF i jeżeli ten czujnik jej nie osiągnie filtr nie będzie mógł zostać wypalony/zregenerowany.
2. Czujnik temperatury przed filtrem DPF (cząstek stałych) przesyła informację do sterownika na temat temperatury spalin jaka występuje przed filtrem co z koli pozwala na obliczenie zapchania/zapełnienia filtra i wpływa na częstotliwość procesu jego regeneracji. Dodatkowo parametry uzyskane z tego czujnika mają chronić przed zbyt wysoką temperaturą spalin.
3. Ostatni z czujników temperatury umieszczony za filtrem DPF wykorzystywany jest do ustalania odpowiedniej dawki paliwa w przypadku hamowania silnikiem.

Wszystkie trzy czujniki współpracują ze sobą i w przypadku problemu z jednym z nich będziesz otrzymywał informacje o problemach z układem DPF. Dodatkowo jazda z niesprawnym nawet jednym czujnikiem może spowodować po pewnym czasie uszkodzenie filtra DPF który nie będzie miał możliwości wypalenia w odpowiednim czasie, a to z kolei ciągnie za sobą już spore koszty naprawy.

W przypadku barku filtra czujnik umieszczony przed nim nie będzie miał dużo wyższej temperatury niż ten za filtrem i procedura wypalania nie będzie potrzebna. Przy drożnym DPFie wartości tych temperatur będą nie wiele się różniły ale już przy zapchanym różnice będą znaczące czego następstwem powinna zostać uruchomiona procedura wypalania. Tak więc jak widzisz wszystko ma znaczenie :)
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

10 Wrz 2018, 22:00

Dziękuję za klarowną odpowiedź. Czujniki były uszkodzone już przed wyjęciem dpfa. Filtr był tak zapchany, że Pan się dziwił, że w ogóle samochód jedzie... Przed wycięciem palił się check engine oraz praktycznie cały czas migała świeca żarowa- czasem przestawała. Po wycięciu dpfa samochód ma moc ale nie jestem pewien czy mapa została odpowiednio wgrana. check engine pali się cały czas- świeca żarowa troszkę jakby rzadziej miga. Nie podpinany był Vagiem po zabiegu wycięcia. Jak się do tego zaangażować....? Czy tak jeździć...? :o
sentus1
Obserwowany
 
Posty: 2

21 Wrz 2018, 11:21

sentus1 napisał(a):Nie podpinany był Vagiem po zabiegu wycięcia. Jak się do tego zaangażować....? Czy tak jeździć...?
Nie jeździć tak tylko doprowadzić wszystko do normalnego stanu gdzie nie będziesz otrzymywał błędów. podjedź na diagnostykę niech sprawdzą błędy i wykasują je skoro po regeneracji DPFa nie było to robione. Następnie trzeba sprawdzić które błędy wrócą i nimi się poważnie zająć.

Pamiętaj, że jazda z pewnymi problemami może wywołać szybciej inne userki i koszty naprawy zazwyczaj rosną gwałtownie.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

21 Wrz 2018, 21:25

Podstawowa sprawa - należy zamontować DPF, wymioenić uszkodzone czujniki, wgrać na nowo odpowiednią mapę i jeździc. Wycinanie DPF-a jest zabronione. Niestety ( dla tych co wycięli ) policja i ITD zaczyna sprawdzać spaliny w Dieslach i jak wyczają, że nie ma DPF-a to mandacik, zabrany DR i holowanie. Póki co mało jest jeszcze takich kontroli, ale z czasem zaczną się nasilać.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000