Wygodne i trwałe auto do 30 000 PLN

05 Sty 2016, 10:58

Witam. Przymierzam się do wymiany mojego "staruszka" (Focus MK1 3d 2.0 16v 1998 r.) na coś nowszego. Chciałbym, żeby "nowe" auto:
- nie odbiegało osiągami od starego (moc min. 130 KM, przyśpieszenie 0-100 km/h < 10 s.);
- miało większy bagażnik (min. 400 l, mile widziane więcej);
- miało 5 drzwi (hatchback lub kombi);
- miało nieco bardziej komfortowe zawieszenie;
- nie prowadziło się dużo gorzej niż Foka;
- miało manualną skrzynię biegów;
- było w miarę bezawaryjne i niedrogie w eksploatacji;
- nie paliło jak smok :)
- nie rdzewiało za bardzo (parkowanie "pod chmurką");
- nie miało więcej niż 10 lat.
Moje roczne przebiegi są raczej niewielkie (8-10 tys. km), głównie są to trasy, po mieście jeżdżę sporadycznie. Silnik z uwagi na przebiegi raczej benzynowy, choć jakiegoś trwałego diesla bez DPF nie odrzucam, LPG raczej nie chcę.
Pierwszym moim typem jest Civic VIII 1.8 "ufo". Auto jest trwałe i (przynajmniej na papierze) ma wystarczające osiągi i przestronne wnętrze, ale martwią mnie opinie o twardym jak deska zawieszeniu, niewygodnych fotelach, trzeszczących plastikach, mułowatym silniku, kiepskim lakierze, korozji i popularność wśród amatorów cudzej własności. Samochód bardzo mi się podoba, ale dobrze trzyma cenę i pewno stać mnie będzie co najwyżej na pierwsze roczniki (2006-2007).
Drugim typem jest Renault Megane 3 1.4 TCe (najlepiej Grandtour). Samochód pewno nie tak bezawaryjny jak Honda, ale nie ma problemów z korozją. Silnik jest trwały, ale lubi sobie wypić. Zawieszenie zapewni chyba trochę więcej komfortu niż Civic.
Rozważam jeszcze Volvo V50 (polift), a tu jest kiepska podaż benzyniaków. Interesujące mnie 2.0 to biały kruk, 2.4 też za dużo nie ma (a poza tym więcej pali więc byłoby wskazane LPG, co ograniczy i tak już nie za duży bagażnik). Jeżeli zdarzyłaby się okazja to mógłbym dopuścić diesla 2.0 (a w granicach 30 tys. pojawiają się czasem 2.0D z 2008 r. bez DPF z polskiego salonu i z udokumentowanym przebiegiem, ale szybko znikają).
Podobają mi się Alfy Romeo 159 SW, ale w moim budżecie jedyny sensowny wybór to 1.9 jtdm, praktycznie wszystkie z DPF.
Myślałem jeszcze na Laguną 3 2.0 16V, ale na forum Laguny piszą, że ten silnik to jakiś niewypał i lepsze już 2.0 dci. Poza tym jak dla mnie to już trochę za duże auto.
Na dalszych miejscach są: Audi A4 B7 (ale na sensowne 1.8 T nie wiem czy mój budżet wystarczy, może stare 1.9 Tdi + czip?), Fiat Bravo 2 (ale nie podoba mi się mały otwór bagażnika i mały prześwit, silniki 1.4 T-jet są fajne, ale łączone z awaryjnymi skrzyniami od GM), Focus 2 FL (ale żonie się nie podoba, zresztą mi też za bardzo nie).
Nie chce dziadkowoza ;) w stylu Octavii 2.
No i co tu wybrać? Będę wdzięczny za podpowiedzi i za opinie użytkowników ww. samochodów.
Adek1
Nowicjusz
 
Posty: 29
Prawo jazdy: 03 03 1998
Przebieg/rok: 14tys. km
Auto: VW Golf VII Alltrack
Silnik: 1.8 TSI 180 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna

05 Sty 2016, 13:27

Widzę, że kolega ma podobne dylematy do moich sprzed półtora roku :D
Z własnego doświadczenia napiszę jedno - w niektórych aspektach będziesz musiał pójść na kompromisy, bo idealnych aut niestety nie ma. Dodatkowo wszystkie nowsze konstrukcje odbiegają trwałością od starszych samochodów - innymi słowy w każdym nowszym aucie coś się będzie psuć. Posiadam dwa auta z tych, które Cię interesują (UFO, Focus mk2) i nie mogę o nich napisać, że są bezawaryjne, natomiast żadnym z nich nie bałbym się jechać na drugi koniec Europy, bo wiem, że nie zawiodą mnie w trasie (oba zawsze sygnalizują z odpowiednim wyprzedzeniem, gdy coś im dolega :D ).
Dobrze zdiagnozowałeś słabe strony Civica (silnik jest nie tyle mułowaty, co trochę ospały na niskich obrotach, na wysokich to rakieta), do wad dorzuć jeszcze fatalne, miękkie blachy (parkowanie pod chmurką to spory minus). Poza tym same zalety :wink:
Focus mk2 jest mało urodziwy (chociaż mi osobiście kombiak się podoba), ale z jakimś 2.0 16v i sensownym wyposażeniem to naprawdę dobre, tanie w utrzymaniu auto.
Do Twoich typów dorzucam Seata Exeo 1.8T (sam rozważam go jako swoje kolejne auto) i Vectrę C 2.0T.
łysy
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2759
Zdjęcia: 2
Prawo jazdy: 12 09 2001
Auto: VW Golf VII
Silnik: 1.4 TSI 150KM
Paliwo: Benzyna

05 Sty 2016, 14:19

No właśnie, gdyby nie te blachy i popularność wśród złodziei to Civic byłby moim zdecydowanym faworytem, niestety w mojej okolicy trudno o garaż. A czy rzeczywiście z wykonaniem plastików i twardością w Hondzie jest bardzo źle? Jak się to ma w porównaniu do Focusa MK2? Które z tych aut ma lepiej wyciszone wnętrze? Zdaję też sobie sprawę, że na jakiś kompromis muszę pójść, a "nowy" samochód raczej nie będzie tak bezproblemowy jak poczciwa foka. O Exeo myślałem, ale na ładne 1.8 T to chyba bliżej 35 tysiaków trzeba. Vectra C - wiem, że to poprawne auto, ale jak dla mnie trochę za duże, z tyłu kojarzy mi się z karawanem :)
Adek1
Nowicjusz
 
Posty: 29
Prawo jazdy: 03 03 1998
Przebieg/rok: 14tys. km
Auto: VW Golf VII Alltrack
Silnik: 1.8 TSI 180 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna

05 Sty 2016, 14:44

Adek1 napisał(a):A czy rzeczywiście z wykonaniem plastików i twardością w Hondzie jest bardzo źle?


Plastiki są bardzo budżetowe i twarde, na nierównościach słychać skrzypienie, jakieś dziwne zgrzyty (przede wszystkim na początku, potem, kiedy auto się rozgrzeje jest już dużo lepiej). Focus sprawia wrażenie lepiej spasowanego, aczkolwiek plastiki też do miękkich nie należą.
Zawieszenie w Hondzie jest bardzo twarde, co ma swoje plusy i minusy - w dziurawym Wrocławiu na co dzień dostrzega się raczej minusy, na trasie jest już przyjemnie.
Pomijając praktyczność i pancerny silnik dużym plusem Hondy jest to, że się zwyczajnie nie nudzi.

Adek1 napisał(a):O Exeo myślałem, ale na ładne 1.8 T to chyba bliżej 35 tysiaków trzeba.


No właśnie sam nie wiem jak to jest z cenami Exeo, problemem jest to, że na rynku w zasadzie brak jest ofert tego auta - a szkoda, bo to według mnie dopracowane (stara konstrukcja - dla mnie plus), niedoceniane auto z jednym z najlepszych doładowanych silników ever.
Odnośnie Vectry C rozumiem, to bardziej wybór rozsądku niż serca.
łysy
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2759
Zdjęcia: 2
Prawo jazdy: 12 09 2001
Auto: VW Golf VII
Silnik: 1.4 TSI 150KM
Paliwo: Benzyna

05 Sty 2016, 15:35

łysy30 napisał(a):nie wiem jak to jest z cenami Exeo, problemem jest to, że na rynku w zasadzie brak jest ofert tego auta

Dokładnie, diesla jeszcze się znajdzie, ale benzyny praktycznie nie ma. Popatrzyłem z ciekawości na mobile.de, tam ceny za 1.8 T zaczynają się od 8000-9000 euro. Z tego co się orientuje to auto jako nowe sprzedawało się bardzo kiepsko, to i używanych teraz jest mało.
Adek1
Nowicjusz
 
Posty: 29
Prawo jazdy: 03 03 1998
Przebieg/rok: 14tys. km
Auto: VW Golf VII Alltrack
Silnik: 1.8 TSI 180 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna

05 Sty 2016, 15:48

Adek1 napisał(a):Z tego co się orientuje to auto jako nowe sprzedawało się bardzo kiepsko, to i używanych teraz jest mało.


Pozbawiony prestiżu znaczek i stara konstrukcja (to w końcu Audi A4 B7 w innej budzie) zrobiły swoje. Ale skoro cenowo wygląda to jak wygląda to chyba musisz skupić się na innych modelach. Ta Meganka to całkiem ciekawy typ, osobiście odstręcza mnie ten dostęp bezkluczykowy i doładowany silniczek, ale samo auto ładne i stosunkowo tanie. Z tego jednak co się orientuję blachy i lakier są tam na podobnym poziomie jak w Hondzie - to też wspólna cecha nowoczesnych aut (wodny i delikatny lakier).
łysy
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2759
Zdjęcia: 2
Prawo jazdy: 12 09 2001
Auto: VW Golf VII
Silnik: 1.4 TSI 150KM
Paliwo: Benzyna

05 Sty 2016, 16:12

Jeżeli chodzi o lakiery to raczej większość w miarę współczesnych aut ma te lipne, wodne wynalazki. Ale jeżeli chodzi o blachy, zabezpieczenie antykorozyjne to z tego co wiem francuskie auta w ostatnich latach są w czołówce. A Meganka, zwłaszcza z pakietem GT też wizualnie mi się podoba, silnik raczej bezproblemowy, trwałością bije na głowę VAG-owskie 1.4 TSI, z tym, że pali więcej niż Civic. Ogólnie jeżeli chodzi o trwałość to ludzie raczej chwalą te samochody (może jakiś użytkownik się wypowie), widać, że Renault (podobnie jak w przypadku Laguny 3) odrobiło zadanie domowe ;)
Adek1
Nowicjusz
 
Posty: 29
Prawo jazdy: 03 03 1998
Przebieg/rok: 14tys. km
Auto: VW Golf VII Alltrack
Silnik: 1.8 TSI 180 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna

05 Sty 2016, 16:34

Adek1 napisał(a): Ale jeżeli chodzi o blachy, zabezpieczenie antykorozyjne to z tego co wiem francuskie auta w ostatnich latach są w czołówce.


Dotyczy to przede wszystkim Peżotów i Cytrynek. Nowe Renówki co prawda nie rdzewieją, ale lakier jest bardzo podatny na zarysowania :/ Odnośnie silnika masz rację, ludzie chwalą te TCe, no i jazda turbobenzyną jest przyjemniejsza niż wolnossakiem (szczególnie na trasie). Jeśli po mieście jeździsz sporadycznie to turbobenzyniak wydaje się sensownym rozwiązaniem. Zobacz takie auto na żywo, wypróbuj i zdaj relację :ok:
Volvo V50 jeśli już to tylko z 2.4, bo tego silnika nie znajdziesz w bliźniaczym Focusie. Mniejszych nie warto - już wolałbym praktyczniejszego i tańszego w obsłudze Focusa. Teoretycznie jest jeszcze Mazda 3, ale tam blachy to już kompletny dramat.
Jak sam widzisz trudno się zdecydować, a im więcej się wie tym gorzej :(
łysy
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2759
Zdjęcia: 2
Prawo jazdy: 12 09 2001
Auto: VW Golf VII
Silnik: 1.4 TSI 150KM
Paliwo: Benzyna