Zderzenie czołowe NCAP

18 Sie 2008, 11:43

[link do autocentrum.pl wygasł]
Kontakt pomiędzy pasażerem a elementami wnętrza samochodu jest główną przyczyna poważnych obrażeń ciała. Prędkość w teście wynosząca 64km/h jest porównywalna z kolizją pojazdów podróżujących około 55 km/h. Różnica prędkości wynika z energii absorbowanej przez barierę, z którą następuje kolizja. Badania wskazują, iż większość wypadków zdarza się przy tej prędkości. Zapobieganie odkształceniom, zmniejsza ryzyko obrażeń pasażerów wywołanych uderzeniami o elementy wnętrza pojazdu.
piotrauto
Stały forumowicz
 
Posty: 1931

28 Sie 2008, 12:31

dodam jeszcze ze to niemozliwe jest co gadasz co z tego ze ta terenówka jest taka sztywna tz ze przy wypadku wszyscy jej pasażerowie wytracająprędkość w ulamku sekundy a pasazerowie auta osobowego dluzej
jak ktos wytraca prędkość w ulamku sekunty to organu wewnętrzne lecą do przodu mimo ze cialo stoi w miejscu
moim zdaniem to bajki opowiadasz :)
piotrauto
Stały forumowicz
 
Posty: 1931

15 Paź 2008, 22:15

dodam jeszcze ze to niemozliwe jest co gadasz co z tego ze ta terenówka jest taka sztywna tz ze przy wypadku wszyscy jej pasażerowie wytracająprędkość w ulamku sekundy a pasazerowie auta osobowego dluzej
jak ktos wytraca prędkość w ulamku sekunty to organu wewnętrzne lecą do przodu mimo ze cialo stoi w miejscu

Oj, widzę niektórzy z fizyką [ortografią i interpunkcją też] na bakier - pasażerowie osobówki wytracają prędkość w takim samym czasie, jak pasażerowie terenówki, a potem jeszcze wjeżdza w nich ta właśnie terenówka, zakładając, że była wystarczająca twarda, żeby się do tego czasu ani trochę nie rozwalając. Ja tam wolałbym być jednak w terenówce.
Do testów podchodziłbym z dużą rezerwą - robione w sterylnych warunkach nie oddają idealnie tego, co może się zdarzyć na drodze.
menajev
Początkujący
 
Posty: 115
Prawo jazdy: 01 01 2001

16 Paź 2008, 13:28

A ja bym wolał siedzieć w ciągniku siodłowym Mercedes Actros... . Gdzieś tracimy poczucie gabarytów, wielkości i masy aut. Jeżeli nowe Audi A2 jest samochodem bezpiecznym i w testach wypada dobrze, ma strefy zgniotu, poduszki i inne szmery-bajery, to jak wjedzie w niego STAR to na co to się zda?

Jeżeli kryterium wyboru auta byłoby tylko bezpieczeństwo i przeżycie w wypadku to wszyscy powinniśmy kupować właśnie terenówki, SUVy które w dodatku powinny być wzmocnione specjalną klatką, tak aby uniemożliwiały zmiażdżenie kabiny. Ale w związku z tym, że jak koledzy zauważyli ciężkie auta dużo palą, jest z nimi "logistyczny" problem na parkingu, etc. to nie cieszą się popularnością.

Trzeba więc wymyślać takie auta, które są w miarę kompaktowe, szybkie, ekonomiczne i bezpieczne. Dlatego mnie nie dziwi podział w NCAP na klasy samochodów i ewentualne później różnice, że luksusowy Mercedes jest mniej bezpieczny od kompaktowego Renault.

A to że sztywno zestrojone maszyny i budowle nie mają szansy na poradzenie sobie z energią, to już proszę zainteresować się budową np. mostów i budynków i rozwiązaniami inżynieryjnymi mającymi przeciwdziałać wiatrom, trzęsieniom ziemi, itp.
Dishman
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3725

28 Paź 2010, 22:02

Witam, wiem że temat stary jak świat, ale szukałem info na google dla kolegi i się wyświetlił.

Że założenia w nim są błędne, naświetlę sytuację, żeby kolejne osoby znalazły prawidłową odpowiedź.

Zderzenie czołowe dwóch samochodów jadących z prędkością 40mph odpowiada zniszczeniami zderzeniu samochodu jadącego z prędkością 40mph ze ścianą.

Wytłumaczenie jest proste:
3 zasada dynamiki newtona. (Jeśli Ciało A działa na Ciało B z pewną siłą, to ciało B działa na ciało A z siłą o tej samej wartości, kierunku ale przeciwnym zwrocie)
Zasada zachowania energii..

Krótko - dwa samochody zderzające się ze sobą wnoszą do wypadku Energię kinetyczną odpowiednią dla ich parametrów, przyjmijmy że jest taka sama (ta sama prędkość, masa, idealne warunki). Mamy więc:
E(łączne)= E1+E2

czyli
E(łączne)=2xE

Każdy z nich dostaje więc energię którą wniósł do wypadku.

Uderzamy w ścianę z energią E1, ściana mimo iż nie jest w ruchu to zgodnie z 3 zasadą dynamiki newtona oddaje nam identyczną energię więc E2.

E(łączne)=2xE

podzielone pomiędzy ścianę i samochód daje energię E dla każdego z nich.

Jeśli miałoby być inaczej to uderzenie dwóch samochodów powinno stworzyć dodatkowe 2xE energii, a jak wiecie w układzie zamkniętym E=const

Mam nadzieję że to wyjaśniłem :)
nostrad
Nowicjusz
 
Posty: 1
Miejscowość: z nienacka

30 Paź 2010, 13:19

Witam!
Chciałbym dopisać do tego wątku coś, z czego chyba niewiele osób sobie zdaje sprawę. Wszyscy zwracają uwagę na gwazdki w teście Euro-NCAP, ale nie wszyscy wiedzą, że np. 5 gwiazdek tyczy się TEJ SAMEJ KLASY samochodów - auto klasy małych aut z 4-5 gwiazdkami nie będzie miało szansy w zderzeniu z autem klasy SUV z 3 gwiazdkami... Poza tym ktoś zwrócił uwagę, że przy prędkości 80km/h wszystkie auta się "skaładają", niezależnie od ilości gwiazdek - nie do końca się z tym zgodzę, bo jednak Fiat Tipo różni się od BMW 3 lub Mitsubishi Outlandera (masy samochodów ponad 2 razy większe). Ale trzeba pamiętać o tym, że to ludzie siedzą w tych samochodach. Był kiedyś test w jakimś magazynie motoryzacyjnym, co się dzieje przy zderzeniu czołowym 2-ch aut przy prędkości 84km/h - okazuje się, że niezależnie od zniszczenia samochodu, CIAŁO LUDZKIE NIE WYTRZYMUJE TAKICH GWAŁTOWNYCH PRZYSPIESZEŃ (nagłe wyhamowanie człowieka pędzącego z prędkościa auta - czyli 84km/h do ZERA w ułamku sekundy [0,02sek- tyle trwa samo zderzenie]) i człowiek ginie NIE wskutek obrażeń zewnętrznych, ale z powodu URAZÓW WEWNĘTRZNYCH, czyli krwotoków, stłuczeń płuc, mózgu, nawet ODERWANIA SERCA od głownych naczyń - wszystko powoduje zgon w ciągu sekund - minut... Więc Szanowni Koledzy - żadna gwiazdka z NCAP nie pomoże, jeżeli prędkość przy zderzeniu będzie powyżej tych 84km/h. A przy okazji cały samochód ulega zniszczeniu w takim stopniu, że idzie do kasacji...
smarekxy
Początkujący
 
Posty: 219
Miejscowość: podkarpacie
Prawo jazdy: 29 09 2000
Auto: Chevrolet Cruze 2.0 VCDI 175KM
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Ubezpieczenie OC i AC samochodu bez tajemnic
    Ubezpieczenie samochodu to jedna z najważniejszych kwestii, o której muszą pamiętać właściciele pojazdów. Zarówno ubezpieczenie OC, jak i AC mają swoje specyficzne role, które pozwalają chronić ...