REKLAMA

Forum samochodów hybrydowych, elektrycznych i konwencjonalnych
Pod warunkiem, że prędkość zderzeniowa nie przekroczy 65kmph...Piżmo napisał(a):samochody ktore maja 5 gwiazdek sie nie "skladaja".. jesli kupisz samochod z 5 gwiazdkami mozesz czuc sie w nim bezpiecznie...
STREFY KONTROLOWANEGO ZGNIOTU
Opracowanie konstrukcji pojazdu wymaga ogromnego doświadczenia jako, że jej część przednia powinna posiadać wysoką zdolność pochłaniania siły uderzenia, podczas gdy część pasażerska powinna być sztywna i wytrzymała. Warunkiem przetrwania osób podróżujących autem jeśli dojdzie do wypadku jest zapewnienie im rodzaju „skorupy ochronnej”. Wydawało by się, że to proste – trzeba zbudować solidne, mocne nadwozie, które wytrzyma zderzenie. Nic bardziej błędnego!
Wyobrażamy sobie zderzenie czołgu z nieruchomą przeszkodą z prędkością 50km/h. Test taki przechodzą wszystkie auta a efekty można oglądać na licznych filmach z próbami zderzeniowymi. Otóż skorupa czołgu przy tego typu kolizji odkształci się o około 10cm. Jednak czołgiści nie mają szans na przeżycie takiej kolizji. Ich ciała będą poddane przeciążeniu 100G czyli będą przez moment mieli masę stukrotnie większą od tej, którą mają normalnie.
Organizm tego nie wytrzyma, coś musi pochłonąć energię ruchu pojazdu. Dlatego też dobre auto musi się, w razie wypadku, solidnie pognieść i zapewnić pasażerom „miękkie lądowanie”. Służą do tego tzw. strefy kontrolowanego zgniotu, które w przypadku zderzenia ulegają odpowiednim zniekształceniom.
Odpowiednim , czyli takim które nie mogą zagrozić osobom siedzącym w przedziale pasażerskim. Osiąga się to poprzez wielokrotne próby zderzeniowe oraz co dziś się staje się coraz popularniejsze – poprzez symulacje komputerowe. Tak więc przedział pasażerski stanowi rodzaj skorupki otoczony z przodu i z tyłu blaszanymi poduszkami. O ile tamte części winny się maksymalnie odkształcić o tyle przedział pasażerski winien pozostać w miarę nie naruszony.
Dzięki zastosowaniu nowych gatunków stali i materiałów, kabiny posiadają bardzo wysoką zdolność pochłaniania i rozpraszania energii wyzwalanej podczas zderzenia. Przód, tył oraz boczne części konstrukcji stanowią niezwykle skuteczne strefy kontrolowanego zgniotu.
Kontrola toru, po którym przesuwają się podzespoły i komponenty znajdujące się w komorze silnika pozwala na maksymalne wzajemne zgniecenie, zabezpieczając przed ich przedostaniem się do kabiny. Kompleksowa kontrola odkształceń pozwala na zmniejszenie tzw. opóźnienia działającego na użytkowników i ograniczenie ryzyka obrażeń, które mogłoby spowodować niekontrolowane przedostanie się podzespołu do wnętrza pojazdu.
Osiąga się to poprzez wzmacnianie struktury tej części pojazdu i takie rozwiązania, które powodowałyby przenoszenie naprężeń powstających podczas kolizji na całą konstrukcję.
Wbrew intuicyjnemu mniemaniu, samochód, którego przód ulega znacznej deformacji, jest bezpieczniejszy od takiego, który mając sztywny przód ulegnie mniejszej deformacji. Wynika to z faktu, że strefa zgniotu o większej długości powoduje, że czas trwania zderzenia zwiększa się, co skutkuje zmniejszeniem sił działających na elementy pojazdu za strefą zgniotu w tym i pasażerów znajdujących się w pojeździe. Powoduje to ochronę przed zgnieceniem zasadniczej części pojazdu.
Poszkodowani: kierowca oraz dwuch pasażerów Forda w stanie ciężkim i krytycznym. Kierujący Isuzu oraz jego 9-letni syn - bez zadrapania.
Epilog: po wyrwaniu escorta z isuzu - auto zapaliło i mogło się toczyć o własnych siłach...
piotrauto napisał(a):auto jadące 130km/h uderza w bok auta i ludzią z tropper nic sie nie stalo, to juz jest przasadzonestanowczo niemożliwe, jakby nawet bylo zderzenie czolowe to niewiem czy by ktoś przeżył
najgroźniejsze w skutkach są zawsze zderzenia w bok pojazdu, a najbezpieczniejsze czołowe ...
Przy zderzeniach czolowych dwuch pojazdów prędkości się sumuje... Czyli wjechanie w stałą przeszkodę z V=64kmph odpowiada (prawie) zderzeniu czołowemu dwu pojazdów, każdy jadący z V=32kmph.piotrauto napisał(a):(...) chcialem sie dowiedziec od Was czy zderzenie ze stałą prędkością przy 64km/h z stałą przeszkodą odpowiada zderzeniu czołowemu przy 32km/h czy 64km/h? pręskości w takim przypadku sie sumują?...
Przy takiej szybkości nie byłoby już chyba co badać...piotrauto napisał(a):(...) dlaczego nie prowadzą zderzeń czołowych przy 100km/h?
Przy zderzeniach czolowych dwuch pojazdów prędkości się sumuje... Czyli wjechanie w stałą przeszkodę z V=64kmph odpowiada (prawie) zderzeniu czołowemu dwu pojazdów, każdy jadący z V=32kmph.
Napisałem prawie, gdyż inaczej przyjmuje energię zderzenia przeszkoda stała, inaczej auto ze strefą, jednak różnica jest nieznaczna...
fourup napisał(a):Nie kwestionuję zasadności konstruoawania stref kontrolowanego zgniotu, ale póki co - na naszych drogach mnóstwo jeździ samochodów zsprzed kilku, czy kilkunastu lat, kiedy to strefy były jeszcze w powijakach, a trafienie na drodze nowym "strefowym" autem w auto o konstrukcji lekkiego czołgu - niestety - nie pozostawia wielkich szans "strefowcowi"...
Owszem, jeśli wszystkie (albo chociaż znaczna większość) aut będzie miała nowoczesną konstrukcję - wtedy szanse się wyrównują (statystycznbie rzecz biorąc).
Kolejna rzecz - biorąc pod uwagę ilość starych w stosunku do nowych konstrukcji - ja, jako "głowa rodziny" myślę przede wszystkim o bezpieczeństwie swoich bliskich! Dlatego preferuję konstrukcje typu "lekki czołg"...
fourup napisał(a):Pod warunkiem, że prędkość zderzeniowa nie przekroczy 65kmph...Piżmo napisał(a):samochody ktore maja 5 gwiazdek sie nie "skladaja".. jesli kupisz samochod z 5 gwiazdkami mozesz czuc sie w nim bezpiecznie...
Wszystkie te testy nowych samochodów to wielki "pic-na-wodę-fotomontaż"... większość tych 5-gwiazdkowych autek w faktycznych warunkach drogowych składa się tak samo jak 1-2 gwiazdkowe...
Jeśli chcesz auto na prawdę bezpieczne - kup jakąś terenówkę z roczników około '90, na ramie i długą maską z przodu... Np. Nissan Patrol GR, Patrol K160/260, Mitsubishi Pajero/Montero, Isuzu Trooper/Opel Monterey...
Na pewno masz na imię Piotr? Bo z Ciebie strasznie "niewierny Tomasz"...piotrauto napisał(a):Przy zderzeniach czolowych dwuch pojazdów prędkości się sumuje... Czyli wjechanie w stałą przeszkodę z V=64kmph odpowiada (prawie) zderzeniu czołowemu dwu pojazdów, każdy jadący z V=32kmph.
Napisałem prawie, gdyż inaczej przyjmuje energię zderzenia przeszkoda stała, inaczej auto ze strefą, jednak różnica jest nieznaczna...
tz ze wszystkie te testy NCAP zderzenie przy 64km/h to odpowiednik zderzenia człowowego 2 takich samych aut przy 32km/h? raczej w to tez niechce mi sie wierzyc, przy tej prędkości tylko by sie obluzował zderzak a nie całe auto poszlo by do kasacji
Na pewno masz na imię Piotr? Bo z Ciebie strasznie "niewierny Tomasz"...piotrauto napisał(a):Przy zderzeniach czolowych dwuch pojazdów prędkości się sumuje... Czyli wjechanie w stałą przeszkodę z V=64kmph odpowiada (prawie) zderzeniu czołowemu dwu pojazdów, każdy jadący z V=32kmph.
Napisałem prawie, gdyż inaczej przyjmuje energię zderzenia przeszkoda stała, inaczej auto ze strefą, jednak różnica jest nieznaczna...
tz ze wszystkie te testy NCAP zderzenie przy 64km/h to odpowiednik zderzenia człowowego 2 takich samych aut przy 32km/h? raczej w to tez niechce mi sie wierzyc, przy tej prędkości tylko by sie obluzował zderzak a nie całe auto poszlo by do kasacji
Wiem, że to taki skrót myślowy, ale auto terenowe nie jest pojazdem uprzywilejowanym. I trzeb ato wyjaśnić, bo jeszcze ktoś pomyśli, że jest...Dishman napisał(a):(...) samochodem twardym i terenowym, czyli uprzywilejowanym...
Ato terenowe to auto terenowe. A SUV to taka "popierdółka", podobna trochę z zewnątrz do terenówki...Dishman napisał(a):(...) nowoczesne auta "terenowe" czyli SUVy ...
Hmm... To młodziutkie auto znalazłeś...Piżmo napisał(a):(...) Pierwszy Land Rover Defender zjechał z taśmy produkcyjnej w 1983 roku...