29 Sty 2015, 21:46
Typowy silnik ma jedną pompę olejową, która pompuje olej z miski olejowej do smarowania i chłodzenia łożysk ślizgowych wału korbowego, wałka rozrządu, innych wałków jeżeli są. Część tego oleju pod ciśnieniem jest wykorzystywana do zmieniania faz rozrządu, do napełniania hydropopychaczy i smarowania turbospreżarki. Denka tłoków są też chłodzone natryskiem oleju silnikowego. Olej też jest pompowany do wakumpompy były też pompy wtryskowe smarowane olejem z silnika. W starym silniku z czeskiej Tatry ciężarowej olej silnikowy był przez termozawór pompowany do hydraulicznego sprzęgła od dmuchawy, która chłodziła silnik.
Żeby to zrozumieć trzeba widzieć rozebrany silnik najlepiej jakiś nowoczesny gdzie są wszystkie te rozwiązania. Są też silniki co mają dwie pompy olejowe w silniku i takie co mają mechaniczną i elektryczną pompę.